"Community Created Content. Law, Business and Policy" arvustus
"Community Created Content. Law,
Business and Policy" on kirjutatud kolme soome advokaadi poolt 2007
aastal. Raamatu eesmärk on võimalikult selgelt ja lihtsate näidete abil rääkida
seadusandlusest, mis käsitleb sotsiaalmeedias käibel olevat õiguspraktikat ning ärimudeleid seal ümber.
Esmalt peatuti raamatus pikemalt autoriõigustel ning
seejärel sukelduti just sotsiaalmeedia kogukondades kehtivatele
reeglitele ning õigustele intellektuaalse omandi ja vara käsitluse üle.
Põhiliselt toetuvadki litsentsid ja sotsiaalmeedia võrgustike
seadusandlus suuresti autoriõiguste e raamatu esimese pikema peatüki sisule.
Järgmisena selgitati raamatus litsentseerimist kui sellist, enamasti baseerus arutlus "Creative Commons" seadusandlusel ning selgitas selle alustalasid ning
kasutusalasid, kuid kirjeldatati lühidalt ka teisi õigusakte. Lähemalt
kirjeldatakse CC paindlikusest, mugandamisvõimalustest ning vabavara või tasulise litsentsi
võimalustest. Sealjuures tuuakse näiteid erinevatest sisulistest probleemidest
sõnastuse või vastava väljundi liigiga seotud küsimustes.
Kui
seadusandlus on raamatus pikalt läbitud, jätkub teema sotsiaalmeedia
intellektuaalse vara ärilisel aspektil peatudes- kirjeldatakse kes ja milleks
vajab litsentse sotsiaalmeedias. Antud juhul jaotatakse kasutajad 4 rühma
1)
Drifters (Hulkurid)
2)
Public producers (Avalikud tootjad)
3)
Commonists (Avatud litsentsi pooldajad)and
4)
Commercial users(Kommertskasutajad).
Seejärel
lahatakse igat rühma erinevatest külgedest, nende vajadustest ning eripäradest.
Kui
räägitud on "kes", siis jätkutakse teemal "kuidas" - e
vaadeldakse erinevaid ärimudeleid sotsiaalmeedia võrgustikes ning siin omakorda
jaotatakse mudelid viite eri rühma:
1)
Loss leader (Turuhinnast madalamat asjade müük huvi tootmise eesmärgil)
2)
Open content service (Teenus või toode on kõigile saadaval ja muutmiseks
sellisel kujul nagu ostja seda soovib)
3)
Free the content sell the platform (Toode ise on tasuta, aga platvorm, mida
selle promomiseks kasutatakse on tasuline)
4)
Sell the basic product, let users enhance it (Toote müük, kus kasutaja saab ise
modifitseerida väljundit)
5)
Outsource advertisement or advertisement distribution to users (Reklaami
otsimine väljastpoolt ja kasutajate endi hulgast)
6)
Wrap open content to advertisements. (Avaliku sisu sidumine reklaamidega)
Viimaks
esitletakse olemasoleva seadusandluse suuremaid "AGA"
kohti - sisuliselt seda, et kus lähvad asjad valesti, millele peaks
pöörama tähelepanud ning mis võiks seadusandluses olla teisiti.
Kokkuvõtvalt
oli tegemist väga huvitava ramatuga, mis üha enam ja enam muutub
päevakohasemaks.
Sisuliselt me kõik "tarbime" autoriõiguseid kohtades kus me neid märgatagi ei oska.
Oli huvitav teada saada, kuidas erinevaid regulatsioone riigiti
käsitletakse. Näiteks on enamus teenuseid - Netflix, Hulu, Hbo jne -
mis vahendavad videomaterjali, autoriõiguste tõttu
piiratud. Seda üldiselt vaadatakse kasutajate hulgas halva pilguga, sellegi poolest oli naljakas tõdeda, et antud erisus on ka seadusandlikust
aspektist negatiivne.
Kui
nüüd edasi minna sotsiaalmeedia kogukonna kui sellise uurimise peale, siis üks
näide, mis tihti mind autoriõigustele mõtlema paneb on H3H3Productioni kohtulahend,
kus YouTubes kritiseeriva videoloojad kohtusse kaevati just autoriõigusi mitte
omamise pärast. Seetõttu oli ka antud raamatus huvitav lugeda erinevaid näiteid, et miks ja kuidas sellistel olukordades ennast kaitsta ning mis on üldine seisukoht antud teemal.
Lõpuks
autoriõiguste pealt ärimudelile jõudes on tegelikult ju ka see üsna aktuaalne teema
just jälle YouTubes, kuna videotelt võetakse reklaamiõiguseid, sest masinad ei
suuda tuvastada ebasobivat materjali teisest. Kasutajad ja sisutootajd kaotavad seetõttu raha ning vana ärimudel ei tööta. Seetõttu on üsna populaarseks
saanud teistele platvormidele laienemine ning kuutasu rakendamine Patreoni või
mõne muu teenusepakkuja juures.
Sisuliselt teenusepakkuja vea tõttu mängitakse ümber praegused töötavad mudelid uute vastu.
Sisuliselt teenusepakkuja vea tõttu mängitakse ümber praegused töötavad mudelid uute vastu.
Ühesõnaga
väga põnev lugemine, ning soovitan seda kindalsti sotsiaalmeedias sisu loojatel lugeda.
Comments
Post a Comment