"Community Created Content. Law, Business and Policy" arvustus

"Community Created Content. Law, Business and Policy" on kirjutatud kolme soome advokaadi poolt 2007 aastal.  Raamatu eesmärk on võimalikult selgelt ja lihtsate näidete abil rääkida seadusandlusest, mis käsitleb sotsiaalmeedias käibel olevat õiguspraktikat ning ärimudeleid seal ümber. 

Esmalt peatuti raamatus pikemalt autoriõigustel ning seejärel sukelduti just sotsiaalmeedia kogukondades kehtivatele reeglitele ning õigustele intellektuaalse omandi ja vara käsitluse üle. Põhiliselt toetuvadki litsentsid ja sotsiaalmeedia võrgustike seadusandlus suuresti autoriõiguste e raamatu esimese pikema peatüki sisule.

Järgmisena selgitati raamatus litsentseerimist kui sellist, enamasti baseerus arutlus "Creative Commons" seadusandlusel ning selgitas selle alustalasid ning kasutusalasid, kuid kirjeldatati lühidalt ka teisi õigusakte. Lähemalt kirjeldatakse CC paindlikusest, mugandamisvõimalustest ning vabavara või tasulise litsentsi võimalustest. Sealjuures tuuakse näiteid erinevatest sisulistest probleemidest sõnastuse või vastava väljundi liigiga seotud küsimustes.

Kui seadusandlus on raamatus pikalt läbitud, jätkub teema sotsiaalmeedia intellektuaalse vara ärilisel aspektil peatudes- kirjeldatakse kes ja milleks vajab litsentse sotsiaalmeedias. Antud juhul jaotatakse kasutajad 4 rühma
1) Drifters (Hulkurid) 
2) Public producers (Avalikud tootjad)
3) Commonists (Avatud litsentsi pooldajad)and 
4) Commercial users(Kommertskasutajad).  
Seejärel lahatakse igat rühma erinevatest külgedest, nende vajadustest ning eripäradest.

Kui räägitud on "kes", siis jätkutakse teemal "kuidas" - e vaadeldakse erinevaid ärimudeleid sotsiaalmeedia võrgustikes ning siin omakorda jaotatakse mudelid viite eri rühma:
1) Loss leader (Turuhinnast madalamat asjade müük huvi tootmise eesmärgil)
2) Open content service (Teenus või toode on kõigile saadaval ja muutmiseks sellisel kujul nagu ostja seda soovib)
3) Free the content sell the platform (Toode ise on tasuta, aga platvorm, mida selle promomiseks kasutatakse on tasuline)
4) Sell the basic product, let users enhance it (Toote müük, kus kasutaja saab ise modifitseerida väljundit)
 5) Outsource advertisement or advertisement distribution to users (Reklaami otsimine väljastpoolt ja kasutajate endi hulgast)
6) Wrap open content to advertisements. (Avaliku sisu sidumine reklaamidega)

Viimaks esitletakse  olemasoleva seadusandluse suuremaid "AGA" kohti  - sisuliselt seda, et kus lähvad asjad valesti, millele peaks pöörama tähelepanud ning mis võiks seadusandluses olla teisiti.

Kokkuvõtvalt oli tegemist väga huvitava ramatuga, mis üha enam ja enam muutub päevakohasemaks.

Sisuliselt me kõik "tarbime" autoriõiguseid kohtades kus me neid märgatagi ei oska. Oli huvitav teada saada, kuidas erinevaid regulatsioone riigiti käsitletakse. Näiteks on enamus teenuseid - Netflix, Hulu, Hbo jne - mis vahendavad videomaterjali, autoriõiguste tõttu piiratud. Seda üldiselt vaadatakse kasutajate hulgas halva pilguga, sellegi poolest oli naljakas tõdeda, et antud erisus on ka seadusandlikust aspektist negatiivne.

Kui nüüd edasi minna sotsiaalmeedia kogukonna kui sellise uurimise peale, siis üks näide, mis tihti mind autoriõigustele mõtlema paneb on H3H3Productioni kohtulahend, kus YouTubes kritiseeriva videoloojad kohtusse kaevati just autoriõigusi mitte omamise pärast. Seetõttu oli ka antud raamatus huvitav lugeda erinevaid näiteid, et miks ja kuidas sellistel olukordades ennast kaitsta ning mis on üldine seisukoht antud teemal.

Lõpuks autoriõiguste pealt ärimudelile jõudes on tegelikult ju ka see üsna aktuaalne teema just jälle YouTubes, kuna videotelt võetakse reklaamiõiguseid, sest masinad ei suuda tuvastada ebasobivat materjali teisest. Kasutajad ja sisutootajd kaotavad seetõttu raha ning vana ärimudel ei tööta. Seetõttu on üsna populaarseks saanud teistele platvormidele laienemine ning kuutasu rakendamine Patreoni või mõne muu teenusepakkuja juures. 
Sisuliselt teenusepakkuja vea tõttu mängitakse ümber praegused töötavad mudelid uute vastu.

Ühesõnaga väga põnev lugemine, ning soovitan seda kindalsti sotsiaalmeedias sisu loojatel lugeda.


Comments

Popular posts from this blog

Professionaalsus tarkvara arenduses? (Teema 10)

"Robootika, AI ja eetika" arvustus

Obskuursed karjäärivõimalused IT maastikul (IT juhtimine ja riskihaldus)