Andmeturveː laiskus kui häkkeri tööriist

16. detsembril ilmus Postimehes uudis "IT-spetsialistid soovitavad kõigil paroolid ära vahetada
Antud artikkel tulenes eesti kodanike lekkinud kontodest ning nende paroolides, mis lahti murti.

Uudisel on ka link, kus saab igaüks kontrollida, kas tema on sattunud ohvrite hulka või mitte ja ausalt öeldes leidsin ka mina ennast nende ohvrite seast, aga samas - ma vahetasin oma paroolid ära ja väga ei karda seda riski - miks? Põhjuseid on umber täpselt 2:

1) Ma ei kasuta ühte parooli mitmel lehel - jah ma tean, jube rakse on sellest kinni pidada nii, et uuesti gmail.com lehele minnes ei peaks parooli taastama hakkama.
2) Paroolid mida ma kasutan on täiesti jaburad tähtede ja numbrite ning sümbolite jadad - see omakorda veel keerulisem meeles pidada, aga ükski süsteem ei murra neid lahti, või noh tehniliselt on kõik võimalik, aga kui on minule lisaks veel 200 000 inimest, kelle parooli sai kordades lühema ajaga lahti murda, siis ma eeldan, et minu omaga ei vaevuta nii kaua jändama.

AGA 99,9% inimestest ei järgi neid reegleid, miks?

Iga aasta tehakse uuringuid teemal - kui keerulised on inimeste paroolid.  Eestimaal on populaarsed näiteks "Kala"(millegipärast väga tavapärane sõna meie paroolides) või kõigi lemmik "Parool".

Nüüd ma ei pea seda enam teadmatuseks - päriselt, seda kuidas paroole seadma peaks on räägitud kordi ja kordi ning millegipärast inimesed unustavad selle info hetkel, mil tühjad uue parooli kastid browseri aknal rivis seisavad ning sinna läheb ikka sisse "KalaKala" ja ongi kõik. Sama teevad need inimesed, kes nüüd Postimehe artiklit lugedes leidsid, et nende paroolid on varastatud. 

Olen seisukohal, et ei ole olemas bugivabat rakendust ja turvaauguta süsteemi - me võime neid lappida ja kaitsta palju tahame, aga inimesi iseenda lolluse eest ei kaitse. Tahes tahtmata tekib tunne, et peaks proovima "karmi armastuse" metoodikat ning laskmagi mõned eestlased ära häkkida, et võimalikud komplikatsioonid meedias rohkem kajastust saaksid ning seeläbi inimesed hakkaksid hoolsamalt oma paroolidega ümber käima.


Comments

Popular posts from this blog

Professionaalsus tarkvara arenduses? (Teema 10)

"Robootika, AI ja eetika" arvustus

Obskuursed karjäärivõimalused IT maastikul (IT juhtimine ja riskihaldus)